jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj


Sola kom!!


Og det var nyyydelig!! Iallefall i ett par dager, men nå er det storm her!! Det buldrer og braker, og regner store elefanter. Jeg rakk akkurat og sette noen planter inntil veggen på verandaen og ta inn små terakotta potter før det høljet ned. Men vi hadde ett par to nydelige dager som vi tok godt vare på. Jeg har luket, klippet og flyttet litt rundt på saker og ting i hagen.



Foran huset, i leveggen, manglet det litt stemning. Jeg har fått tak i noen fine vinduer fra en gammel Sveitsisk villa, ett av dem har jeg plassert her. Jeg synes de er supre og bruke i arrangementer, og selv om dette kanskje ble litt enkelt, har jeg en basis og gå ut ifra. Tenkte det kunne bli spennende og henge fine kranser i, feste belysning eller lignende. Mange muligheter til å lage noe vakkert utover høsten og vinteren. Senere kan jeg jo bare bytte ut planter og tilføre noen dekorative elementer.



Etter endel år i Nederland hadde jeg blitt vane med å kalle planter som kom igjen til våren for Flerårige. Men nå har jeg altså lært meg til å si Stauder :) Vanskelig, ikke sant? Dette er en staude, Salvia " Schneehugelen", nydelig plante med grågrønne blader og langreiste hvite blomster. Den blomstrer lenge, helt fra Mai til August! (vinterhard)



Dere skjønner meg vel? Noen ville ha kastet de langt til bloksberg, men for meg er de en uvurdelig skatt. Herlig avskallet og slitt av av vind og vær..Kun det øverste glasset mangler,, og det er litt skjørt. Men tenk om jeg kunne få vennen til å lage et skap med disse!!



Foto: Aina

Jeg pleier så og si nesten aldri og ta bilder i fullt sollys, som regel blir bildene overbelyste og ubrukelige. (dette ligger kanskje på grensen) Men jeg tok sjansen, og det var noen fine skygger her i leveggen. Akkurat denne Pelargoniaen har en spesiell plass i hjertet mitt. Den har fulgt meg gjennom 3 år, med 17 timer i bilen fra Nederland og har fra en liten stilk blitt til en stor og vakker plante. Jeg er så glad i den!!


Ha en varm og koselig Torsdags kveld !!
Klem Aina


And finally the sun arrived! Well, for a couple of days anyway. Now a dark rumbling storm has entered my little town. Uh, I am not very fond of them I have to admit. I made the most of my two sunny days, and spent many hours in the garden. I trimmed, weeded and moved things around. I thought I might do something more out of the windbreak in front of our house. Recently I was so incredible lucky to find a few windows from an old Norwegian Swiss cottage. Some might throw them as far as they could, but for me they are of inestimable value. You get me right?? I love the old patina, grown through years and years. Old windows are fantastic to be used in decorative arrangements. Here I have made a simple one, but have more ideas for the upcoming autumn and winter season. For instance, I could attach a beautiful wreaths around the window frame, add lighting etc..I have added a few plants as well, a huge Pelargonia, brought back from The Netherlands (lived there for 6 years) So this one has a special place in my heart. The green plant is a Salvia 'Schneehugel' (Snow Hill). It has greyish green leaves and white flowers. Long bloomer from May to Aug. It does not smell very good, but it is very beautiful to look at. And that is all that matters!!

Have a cosy evening girls !! Friendly, Aina

31 comments:

Unknown said...

En sån vacker hörna du gjort. Pelargonen är ju för söt.
De sa på väderleken att det skulle regna, men här är det som om nån står och häller ur en hink. Skyfall.. undrar hur mkt regn det egentligen finns där uppe som det håller på måste det snart ta slut ;)
Kram Maria

liven said...

Heisann Aina:o)
Så koselig med dette vinduet:o)
Fine bilder!
Venter på at en kompis skal skifte ut sine vinduer i en villa fra år 1900:o)
Han har skiftet en del men noe gjenstår!
Da skal jeg være på hugget!!
Tror nok at jeg var inne i denne stoffbutikken i går.....en kjempefin butikk som lå rett ved siden av en annen nydelig butikk:o) Den andre butikken het The &.......et eller annet som jeg ikke kommer på nå:o)
Regnet noe voldsomt da vi kjørte fra Sandefjord i går!! Og her er det også grått og trist!
Fellesferien har ikke vært noe særlig her i år nei!
Herlig å være østpå og håper det ikke blir altfor lenge til neste gang!!
ha en fin kveld/natt :o)

chiara said...

Hallo Aina! I came here to thank you for your comment and I find this amazing old window..and think what a nice coincidence with my post :)) You can't believe me but I feel really honoured I received your visit. For me your blog is one of the most beautiful I've ever seen but I'm often ashamed to write because I think you have so many visitors..and I'm so glad I could help you with translator..really glad!
here it's sunny and really hot..too many days this way, I can't sew and I'm fed up! I visited Norway twice, was in Fredrikstad too..and I fell in love with your country :)
hugs
Chiara

moa said...

hei aina -
..takk for koselig klem!
så skjønne stemningsbilder du viser...vakre blomster og gamle vinduer...mmmm..liker det!
du spurte om quiltene mine, de har jeg kjøpt på jobben, alle sammen...på Linneas hage, kjenner du til den butikken?
moaklem

Hulda said...

Flott innlegg, Aina! Skjønner godt at den hvite pelargonien betyr mye for deg. Vakker er den virkelig. Så flott du har gjort det ute, det gamle vinduet er jo gull verdt; i mine øyne også. :) Håper været bedrer seg. Vi her nord har hatt godvær lenge nå. Men, jeg har likevel rukket over mer oppussing i huset. Tar endel på kveldstid når sola er gått ned.

moa said...

ja, men da har du enda en grunn til å besøke den butikken i fremtiden, hihi....!!!
alltid hyggelig når bloggere kommer innom på besøk..

klemmer

Guttemamma said...

Ja,nå er det bare å kose seg inne:-)
Har heklet i kveld jeg og kost meg med det, Guttene har min kusine på 13 på besøk og de skarveler og koser seg fortsatt..bare minsten sover. Nydelig det gamle vinduet,skulle gjerne hatt et sånt...og såså utrolig gøy med den "gamle" pelargoniaen, Aina!!!
Ha en fin helg,skal visst bli regn..
klem

lottens vita och gröna said...

hej du varma vän!
här smattrar med regnet, man blir väl tokig snart,och dyr blir sommaren med eftersom man unnar sig på det ena och andra då vädret är ruttet, fniss!!!

vilken härlig hörna, den vita slavia ska jag spana efter, såååå söt! verkligen härliga bilder, du är grym på det där med ljussättningen!

har varit dålig på att blogga i sommar av olika anledningar men tassar runt och njuter, hoppas din sommar blir full av sol och värme som värmer både dig och dina vackra blommor!!!

varmastekramen lotten

Akuka said...

LOVELY PICTURES!!!!

Jannicke said...

Du er en mester i å lage stemningsbilder, Aina ;o)
Helt herlig ;o)

klem J.

Les Cotrions said...

I love old windows too! Very lovely arrangement you made with your gorgeous plants! Here it's very hot and also the plants are suffering....watering is not enough! The hight temperature and the strenght of the sun rays often burn them!
A nice week end for you!
Hugs
Vale

Julie@beingRUBY said...

Hi Aina. Your blog is so beautiful and a breath of fresh air and sunshine for this aussie visitor. I must admit I love a good storm sometimes, but right now waiting for summer to return here in Australia. Have a great weekend.

Ada och Emil said...

Hi :)

You have again so beautiful photos in here. Sunny...

Have a lovely weekend with your garden, hih :)

-Sanna

Monica said...

her er også storm og det virkelig bare detter ned... jeg og min prinsesse skal snart ut å GÅ til jobb (har ikke lappen) så det kan bli en spennende tur!! (går nok bra, bare vi ikke blåser bort) Nydelige bilder som vanlig og lekre vindusrammer du har fått tak i, helskjønne:) ønsker deg ei nydelig helg:) klem monica

Skatan said...

Godmorgon Aina!

Så härligt det låter när du skriver sola kom :) Hit kom den också. För ett par dagar. Nu har den förflyttat sig för att lysa på någon annan än oss här...det är helt ok det med. Nu är vi hemma efter många veckors resa runt om i norr bland släkt och vänner. Det är skönt att vara hemma och bara få vara inne och skrota. Måla lite här, flytta om lite där...ta hand om blommorna som har klarat sommaren i varierande utsträckning...jag gillar sådana dagar!

I morgon bär det av på auktion. Gammelmormor 92 och lillan 4 hänger med. Lillgubben får stanna hemma med pappa sin. Han har arbetat fram sex tänder under tre veckors tid. Det känns som om hela semestern har handlat om hans tänder och mun...nåväl, tiden går fort och snart är det glömt! Just nu rusar han fram och styr sin lilla gåvagn. Man börjar med en rullatorliknande vagn och avslutar sitt liv med en!

Angående din pelargon. Vårda den så skall du se att den kan klara generation efter generation...jag har själv huset fyllt av min gammelmormors. Hon tror jag föddes någon gång kring 1880. Kanske talar någon om gammelmormor Ainas blommor en vacker dag :)

Kram till dig!

Anna

Mitt hvite hus said...

Hei Aina...

Nydelige bilder...og det er så sjarmerende med disse gamle vinduene.. Uff ja dere har hatt litt av et vær stakkar, men her regner det i ett også... så trist, man får ikke nyte uterommene sine..

Kanksje jeg må ta inn noen av mine pelargoniaer også... gi de litt pause på vannet...


SOmmer klem kerstin

le banc moussu said...

I had a great time on your blog. Love everything and your shop is very nice too. do you ship to France?
Leaving tomorrow to my countryhouse. Paris is extremely empty nowadays.
Hope to see you again.
A bientôt
christian

Armkroken said...

Hei! Jeg syntes bildene dine var nydelige jeg! Deilig å se litt sol gjennom skjermen ihvertfall, for her bare høljer det ned... Ha en fortsatt strålende dag :)

Dagny- Heim said...

Nydeleg og vakkert! Og ei slik vindaugsramme ville eg også gjerne hatt. Og hugs: det enkle er ofte det beste. For mykje av det gode blir lett, ja, for mykje :-)

Ha ei fin helg, trass dårleg vêr!

Heidi-anitha said...

Kjære Aina!

Ja du kan trylle frem det meste du - og jeg er så enig med deg at dette er så vakkert så vakkert så det nesten gjør litt vondt:0)..

De gamle vinduene er en skatt og jeg har dem også "overalt".. Nå blir det å tenke litt fremover.. Høsten kommer før vi aner det - ille men sant og plutselig ser vi vel julepyssel rundt omkring på bloggene.

Denne flereåringe:0) planten var vakker! Syntes det kan være litt vanskelig å finne vakre planter til å ha ute nå på sensommeren - høsten. Det kommer så ofte okergult - mørk lilla og oransje i alle butikkene.. Men jeg finner nok noe som kan pynte opp trappen min også:0)Liker nok best de støvete fargene og hvitt såklart
:0) - men med litt inspirasjon fra deg blir det nok bra i allefall!!

Ønsker deg en nydelig helg!
Kos deg inne i stormen:0)
Klemmer Heidi-anitha

Made in Persbo...Carina said...

Hej Aina!

Här vräker regnet ner också i kopiösa mängder! En riktig sitta inne och kura dag!
Tunikan har en obestämbar färg skulle jag vilja säga. Kan tänka mig att man upplever färgen olika beroende på i vilket ljus man ser den. Den är grå/beige med en anings liten dragning åt rosa skulle jag vilja säga.

Vilka vackra bilder du visar som vanligt!
Hoppas solen snart tittar fram igen och att din ros överlever skyfallen.
Kram, Carina

Sea Angels said...

Hello Aina
I love your frames...you luck girlxxx
I am just back from Sweden....oh my goodness we could move over there tomorow..all that space, clean air and beauty, I bet Norway is as lovely...it made me sad to fly back to grubby, crowded uk...but still we have lots going on...and I can always escape to a rather lovely blog I know ha ha...enjoy the sun!! well when you see it, it is a bit of a rare commodoty here at the moment.
Hugs Lynn xxxx

Inspiration i vitt said...

Hej gulliga vännen, vilken tur du har Aina som fått tag i sånna härliga slitna fönster och tänk vad fint det skulle bli med ett skåp eller två hihi, du får fjäska riktigt mycket så smälter nog din man ganska snart och bygger vackra skåp åt dig hihi.
Jag har inte varit en flitig bloggare precis men nu jobbar jag på natten och hinner blogga lite.

Jag älskar att titta in till dig och se allt fint du har att visa.
Hoppas att du har haft en bra sommar och att du fått njuta lite.
Kramar till dig/Ingela.

Margrethes hus og hage said...

Så flott det ble! De gamle vinduene var flotte, og du er flink til å lage stilleben med dem :)

Så koselig med en slik pelargonium du har laget selv! Den var kjempeflott!

Ha en fin lørdag! Hilsen Margrethe

Crinoline said...

Hei,Aina. Er du ikke helt fornøyd med disse bilden? Jeg synes de er skjønne stemningsbilder alle sammen. For en stund siden viste du porselens skjærefjøler fra House Doctor. Går det an å spørre hvor du har kjøpt dem? Jeg har lett i nettbutikker og i interiørbutikker i Stockholm,men ikke funnet dem.Ønsker deg en fortsatt fin helg.

Crinoline said...

Tusen,tusen takk snille Aina. Jeg skal sjekke nettbutikken med en gang. Kos deg med vinen.Klem.

Ramme Alvor said...

Alltid vakkert og svalt her hjå deg. Stauder er favoritter, dei kan vare evig :)
Nydelege stemningar...

Klem!

Tina said...

Hey Aina,
I so much love your photos. Each of them is so very special.

Ingunn said...

Nydelige bilder. Du har sansen. Og en superfin blogg.

Hit skal jeg komme ofte.

Varm klem ingunn :)

Cassie said...

Hi!

I ♥ the old window frame! I have been toting one around for years now that I found, and still have yet to do anything with it. I just knew that I must have it!

As always, beautiful images here on your blog!

Unknown said...

Hei Aina
Koselige lite tablå foran huset, det gamle sjarmerende vinduet gjør susen.
Hvite pelargonier er så rene og vakre.
God uke til deg.
Klem....Ellen