jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj


Sølvtøy ~ silverware


Hei alle herlige, håper solen skinner på dere !

Det gjør den ikke her, så i dag hygger vi oss med varm drikke og noen tente lys. Og så har jeg også pusset litt sølv på formiddagen. En god del av det er funnet og samlet fra diverse markeder. Jeg fant en gaffel her og en kniv der, så de er forskjellige både i størrelser og utseende. Men at bestikket må matche har aldri plaget meg noe særlig, Individuelt lager de alltid et godt par synes jeg. Jeg klarer fort å skille sølvet fra stålet, og heldigvis er de enda å finne i stort antall på bruktmarkedene. For jeg elsker å se på det og de er også fabelaktige å dekorere med. De har en varm glød som er uimotståelig. Mye av det gamle sølvtøyet har ornamenter og noen har også inngraverte snirklete monogrammer . Sammen med en stabel grovt lin er det fantastisk vakkert, og det gjør det bare mer fristende å lage noe ekstra ut av hverdagslige middager. Jeg funderte litt på om jeg skulle pusse alt, men det har jeg ikke gjort. For en gammel patina gir så fin kontrast. Og det var akkurat det jeg trengte mellom alt det hvite på kjøkkenet. Nå har jeg også malt hylla grå, det ble også litt mer personlig sånn synes jeg...


Litt patinert blant det hvite er fint synes jeg. Men noe er pusset og det bruker jeg daglig..

Sånn dekket jeg bordet Julen 2008, enkelt i hvitt, sølv og blått. Den vakre stabelen med servietter i Lin og gafler på toppen, har Millas Hem fotografert. Dette bildet har jeg tittet ofte på. En Favoritt !!

Foto : Aina

Sånn ser det ut på hylla i dag. Den malte jeg grå, noe av sølvtøyet satt jeg i en gammel Fransk kanne, og så gjorde jeg det litt ekstra koselig med noen tente lys..

Kjøper dere nytt, eller samler dere også på gammelt sølvtøy ?

* Do you buy new cutlery or do you have as much fun as I have collecting old Silverware ?

33 comments:

Lisas torp said...

Så vackra silverbestick du har funnit och så fint du har gjort i din hylla!
Lisa

Little Emma English Home said...

I like old silverware, they're so charming. But I could never use them, I like to use new and untouched things....things that have always been only mine! But your collection is really alovely one xx

Vintage Home said...

...we have old silverware too!...you have inspired me to do a pic...hmmm..Thanks for sharing!

LIVS LYST said...

HELT KLART GAMMELT!! Vi ønsket oss IKKE nytt sølvtøy til bryllupet.. hihi...

Nydelig bilder fra deg Aina!
Herlig for meg å se på!!! Og mange andre så klart ;O)

Ha en fin dag i tungværet. Her skinner faktisk sola, men jeg er inne.......!!!! Hjelp!

Klem fra Liv

7th-Heaven said...

Nydelige og inspirerende bilder du viser idag:)
Det er noe helt spesielt med gammelt sølvtøy.
I en mugge som du viser her, er det jo bare veldig koselig!
Ha en fin dag og en flott ny uke!
God klem fra Line

LIVS LYST said...

Hey igjen!

Jo jeg har kjøpt makro-linse vet du. Jeg er veldig fornøyd med hva den kan utføre.

Jeg har kjøpt (eller jeg fikk den av Thomas som morgengave ;O) en Canon makro-linse.
Den er stor og tung, og det er nesten nødvendig med stativ for å få skikkelige gode bilder. Det skal jo ingenting til av bevegelse når man er så nær.. før det blir uklart mener jeg. Så har man et lite bevegelig bordstativ, kan man få til mye. De bilene jeg tok nær i dag, var uten stativ. Men jeg støet meg litt inntil brettet.

Uansett: det finner jo DU ut av! Du tar helt nydelige bilder nå og jeg skjønner nesten ikke hvordan du får det til med den linsen da. Du er flink, Aina. Det er jo bare det!

Og jeg beundrer lyset i dine bilder. Jeg klarer liksom ikke å se det samme lyset i mine bilder... Det er litt vanskelig å se sine egne bilder noen ganger syns jeg. Man er jo selvkritisk og innhabil.... hihi..

Men jeg øver og øver...!!!!

Klem fra meg

the old white house said...

Lovely post, I to love old silverware and was thrilled when I found a small pile of about 12 pieces at a yard sale this weekend. There was not a price on it and the man sold all of it to me for $2.! I try to have enough on hand so that when we have family gatherings I have enough for everyone. It doesn't matter that it's different patterns, they are all beautiful. I loved all of your pics, thanks for sharing, Theresa

Fågel Blå said...

Godmiddag!
Underbart vackert i din hylla, så fina bestick!
Ofta är det enkla det vackraste.....
Ha en underbar Vecka!
Kram Kathrine

Home and Lifestyle said...

Hoi lieve Aina,

Na een regenachtige morgen gaat hier nu de zon weer schijnen, dus ik ga zo mijn tuin weer in! Maar eerst even een reactie naar jou sturen want je hebt prachig zilverwerk! Ik wil binnenkort een paar rommelmarkten bezoeken en hoop dan misschien wat zilverwerk te scoren! Zoals je zegt kun je er mooi mee decoreren!! Bedankt voor je mooie foto's zodat ik kon meegenieten!

Ik wens je een hele fijne week! Lieve en hartelijke groeten, Ingrid

It's me said...

Hello Aina.....what a beautiful silver you have....i really like it......it has raining this morning and now the sun is shining here.....i must to some house work.....cleaning the floor.....and iron .........pfff.....happy new week mu darling....enjoy ....hugs from me.....

Home No.1 said...

Mycket vackert Aina! titta in hos mig jag har en tävling, du kan vinna en mormorsrutepläd! Kram Annica.

Ms. Bake-it said...

I love old cutlery! I do not mind having different patterns and, in fact, I actually like mixing up the patterns when I am setting a table.

Lovely pictures.

~ Tracy

Emmas Verden said...

..er nok litt som deg Aina..liker godt det gamle sølvtøyet med vakker patina ;))
nydelige bilder..
kos deg med resten av sommeren :))
klem til deg..
Anne♥

manon 21 said...

Ici en Provence il fait beau avec un peu de vent.

Je chine comme tous les étés ici.
Ta chine est belle.

AMitiés

Manon

n o r d i n g å r d e n said...

Du är bäst Aina! Vilak fina gamla bestick och helt ljuvliga bilder!!!! Mari.

Marianne said...

I use both! I use the new stuff in our everyday life because I love that I can just stuff it in the dishwasher. And for special occasions and for decorating I use old silverware and china.
Lovely pictures and a great vignette.

Yvonne - Frl. Klein said...

Dear Aina,

I love old silverware. I have a lot of them and all of my mother who has abandoned by their parents. But I also like to buy new!
Your photos are wonderful, so inspiring!!!
Have a very nice evening,
Yvonne

Chrissy...The Apothecary Shop said...

Ania ...you know I love this post right??? Wow,your photos are so serene and calming...I just get such a buzz whenever I see you have posted...thanks!! x0x0

LIVS LYST said...

Ja, jeg er veldig fornøyd med Canon. Er liksom litt kjent med den menyen nå.

Ja, det er nok bare å øve og øve for meg. Lurer på å gå et fotokurs i høst. Men jeg er litt kresen på hva jeg skal lære da, for jeg føler jeg har litt kontroll over menyen som sagt. Men det finnes helt sikkert flere muligheter og dem vil jeg gjerne vite om ;O)

Men det dreier seg også mye om å se motiver. Det dreier seg vel egentlig veldig mye om det. For jeg har sett gode fotografer som ikke har øye for nettopp det....

Må satse på å få begge deler! ;O)

Tusen takk for at du sier det du sier. Det tar jeg til hjertet mitt, Aina. For du er så superflink selv! Tusen takk!

Ha en kjempe fin mandagskveld!
Vi knottes! ;O)

Hilsen Liv

Millas hem said...

Hej min goa vän!

Bläddrade som vanligt här bland dina vackra bilder och fick se en bild jag kände igen =))

Åh, vad du är gullig som skriver så fint om bilden.
"En favorit" skriver du, och jag blir så glad!

Det är en ära med tanke på vilka fantastiska bilder du alltid bjuder på när man kikar in här!

Jag hade också behövt ta en "silverputsardag" snart, för mina bestick är verkligen i behov av det.

Jag har också, precis som du, samlat på mig lite silver här och där. Så en del passar och en del är udda, men det är bara charmigt, ellerhur? =))

Ha en fin vecka Aina!

Kram Camilla

ღ OTHILIES GÅRDSHANDEL said...

God kveld! Det er vel ikke noe som er så nydelig å dekke med som gammelt sølvtøy. Her har vi noe som er arvet og noe som er kjøpt på loppiser.Akkurat nå har jeg fått tak i en hel del gammelt bestikk som jeg selger i butikken. Har blitt veldig glad i de gamle smøreknivene. Ønsker deg en fortsatt fin sommer:)

Min Still By Maia said...

Hei kjære Aina!

Så nydelig innlegg som ALLTID hos deg. Jeg er veldig glad i gammelt sølvtøy. Det er jo litt sjarmerende å ta frem sølvkluten å pusse litt.

Jeg har også hatt en lang sommerferie uten blogging. Nå var det ekstra hyggelig å titte inn til deg igjen!

Stor kos fra Maia

Amy Kinser said...

I love buying bags of silverware at Goodwill and just seeing what beautiful pieces lie in wait.

Lilla huset på prärien said...

Åhh jag älskar gamla bestick! Köper så fort jag kommer över på loppisar och har massor hemma. :)

Önskar dig en härlig sommar Aina!

Kram Jenny

7th-Heaven said...

Det stemmer nok det. Vi har ikke blogget så mye med hverandre tidligere. Veldig koselig å være her inne. Du viser mye fint, og mye koselig tekst:)

Jeg er enig..Odd Molly er DYRT! Og egentlig altfor mye å gi så mye for klær. Men..jeg prøver meg nå og ser om mannen tar agnet jeg da. Hihi. Har bursdag snart..og min kjære liker å få tips. Men helt ærlig så tror jeg han steiler og setter seg på bakbeina når han finner ut at kjolen jeg ønsker meg koster hele 3000,-!!

Ha en finfin dag.
Endelig skinner solen her idag. Jammen på tide!! Men tror neppe det varer.
Klem,Line

salige lavendel said...

Nydelige bilder!! Jeg falt pladask for de gaflene jeg også...skulle gjerne adoptert dem =)

Anonymous said...

Dear Aina,

I just put a link from my blog to yours - it's just gorgeous!! I'd like to see more of your pictures...

Happy Day from Germany!

Nice greetings,

Claudia

vosgesparis said...

Just the kind of grey I like and that looks so pretty with a white environment ;) I have some shelves from Ikea painted black in my kitchen , as I have some more darker colors in there ;)

Lilla Blanka said...

Hej goa vän!

Åh Aina, du är makalös till att skapa vackra stämningar..! Såå fint med silvret och det gamla lin-tyget! Underbart!!!

Kraaaam
Mia

Millygarden said...

Jag älskar dina vackra komponerade stilleben...linne,silver och vackra glas gifter sig så fint tillsammans.

Ha en fortsatt skön sommar!
Idag har vi varit på utflyckt och ätit gott i skärgården och förståss stanant till på några loppisar längs vägen.
kram Marina

Mys och hemtrevnad said...

vilken vacker blogg du har...ljuvligt! kramis semlan

jenny said...

i am a silverware collecting freak as well! :) :)
jenny
@
www.baileyandme2.com

Annehem said...

Åh, så fin blogg du har med vackra bilder.

Ha en fin söndag,
Annette