jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj


Jeg er avhengig...



...av loppiser og gamle saker!!

Selvom jeg er fullt klar over frykten og risikoen med opptil flere timer i bilen, langt inn i overgroddde skoger, over humpete krokete veier for kanskje og ende opp med et skuffet ansikt, ja så drar jeg avsted allikevel. Helg etter helg etter helg.... Gal? Neida, bare fryktelig optimistisk!! Og utrolig glad i overfyllte rom med skuffer, esker, støv og sot. For tenk om jeg akkurat denne her gangen ville finne noe helt spesiellt. Som varmet hjertet litt ekstra. For det er følelsen som driver meg. Jeg vet helt enkelt ikke om en annen hobby som gir mer tilfredsstillelse, som gleder og som også sliter en ut...Men slitet er verdt det. Og det sosiale, lukten av kaffe og gamle saker er så utrolig herlig!!



Denne helgen fant jeg en kasse full med gammelt verktøy. Verktøyet dro jeg ut, og jeg satt igjen med svarte oljete hender, et stort smil og en kjempefin kasse som jeg kan lagre saker i.



Og gratis med på kjøpet fikk jeg en stor stabel terrakotta krukker. (og en bred kost) Jeg har prøvd og patinere de jeg har med både yoghurt og kefir, men jeg har aldri lykkes med noe annet enn sur lukt. De vil bli så fine til urtene jeg sår.

En samling forskjellige tekstiler var denne helgens fineste funn. Gamle tjukke linhåndklær med svarte monogrammer. (disse ser nesten ut som de er trykket eller malt på) Og romantisk putetrekk med blonder og stort monogram. Og til slutt enda en haug med gamle belgiske striesekker med svart skrift. Jeg synes kontrastene er så fine og se på!!



Foto: Aina

En gullgruve er det når jeg finner gamle tekstiler med monogram.
Dette putrekket hadde et ekstra stort. Så vakkert!!


Kanskje du også fant noe på loppis i helgen. Håper du ble like glad som meg!! :)

Ha en herlig uke alle sammen, og takk for alle fine kommentarer jeg får, jeg blir såååå glad! Klem Aina

I am addicted to flea markets and old stuff!! Even though I am well aware of taking a big risk of driving for hours, far away (often into a overgrown forest), ocross bumpy curving roads for nothing else than discovering nothing and ending up with a disappointing face, nevertheless I am driving away. Weekend after weekend after weekend. Mad? Nooo, just very optimistic!! And incredible fond of overcrowded rooms filled with boxes, dust and soot. For what if, I was lucky this time?? Finding something very special that would warm my heart more than usual. It is exactly this warm special feeling that pushes me. I don`t know any other hobby that gives more satisfaction, that gives more joy, but also wears me out :) But it is all sooo worth it!! The social part, the smell of coffee and old stuff. I love it!!

These are my latest findings! An old box for storaging, a pile of patinated terra cotta pots (great for my herbs), and various textiles. Some with painted prints, others with gorgeous hand sown monograms. I love the look of it all togheter. A beautiful contrast I think!!

Thank you for all your great respond, have a wonderful new week!! Hugs Aina

47 comments:

Magdalena said...

helt enig, avhengig til døden!!
så vakre saker og ting,- love it!!

klem og fiiin dag'''''

Anne Marie said...

whenever I come to a sale like that, it takes quite a bit of restraint not to buy the whole lot!

i really like the contrast of the fine linen and burlap pict.

Unknown said...

Å, så heldig du var å finne disse fine tingene! Jeg elsker også loppemarked. Kjenner jeg blir stressa hvis jeg skal på loppemarked og ikke er der når dørene åpner. For da bare VET jeg at jeg går glipp av bra kjøp. :)

Ha en fortsatt strålende dag!

Jannicke said...

Jeg er ikke avhengig av loppemarked - men var faktisk på et på lørdagen... Ble fryktelig skuffet :(.. Men skal si du er flink til å finne gamle skatter!
Kanskje jeg burde gått oftere jeg også... for slike skatter er det jo SÅ kjekt å finne!

Her i Bergen skinner solen,
helt herlig ;o)

Klem J.

Weißer Vintagezauber said...

Dear Aina,
I can understand you I also love old stuff with history or patina.... simply brilliantly. I almost also go every week-end on flea markets.
Your things are so nicely you have got hold.
This allows to hit hearts immediately higher it draws this love to such things.
It greets you completely warmly,
Elke.

Mia said...

Hei på deg Aina vennen! For en ny fin header du har fått deg! Og så mange flotte innlegg du har kommet med, inklusive dagens! Jeg er så imponert over alt det vakre du finner på din ferd gjennom loppemarked jugelen... Ikke finnes det noe særlig loppemarkeder her i nærheten (ihvertfall ikke det jeg vet om....) og ikke er jeg istad til å gjøre slike kupp, uansett. Men som jeg koser meg med å se dine vakre funn.

Jeg håper alt står bra til med deg og vennen. Dagene raser av sted, og ikke vet jeg hvor tiden blir av. Nå er hagesesongen snar over (for min del), fortsatt litt grønnsaker å høste, men resten (blomstene, alstå) lar jeg stå og visne ned. Hønene mine gjør jo også en effektiv jobbb i blomsterbedene, så det virkelig ikke ser ut der mer... hihii. Jeg håper vi kan snakkes sammen snart.. savner det, vet du!

liven said...

Hei Aina!!
Litt av noen funn du gjør!!
slikt finnes sjelden her....selv om jeg er alltid like optimistisk!!!
Her er det jo bare noen helger vår og høst det er loppis.....og da er det gøy!!!
Om det er den boken fra forrige innlegg du vil se kan jeg godt sende noen bilder på mail!!
Her har det vært en nydelig dag og snart skal jeg gå en tur i finværet:o)

Crinoline said...

Hei,Aina. Nå kjenner jeg at jeg er litt misunnelig. Ikke så alvorlig ment,men her har du funnet veldig mange godbiter,sukk.Var på frimarked på lørdag,men fant ingen ting.Ønsker deg en fin høstuke.Klem

ANETTESHUS.COM said...

Ååå, så mye flott du har funnet, Aina!! Helt enig med deg! Stemningen på loppemarkeder er nesten magisk ... jakten på den for meg lille dyrebare skatten er like morsom hver gang;) Nydelige bilder.

Ha en strålende uke!

Klem Anette:)

Tino said...

Her var det flere godbiter. Det kan man kalle lønn for strevet:)

Ikke så ofte jeg finner noen virkelige skatter, men så utrolig lykkelig man blir når man finner noen.
Takk for koselige kommentarer, det settes stor pris på.
Ha en fin kveld,
klem Tino :)

Jill said...

Blir helt varm i hjertet av å lese om iveren din!
Jeg er veldig glad i gamle ting jeg oxo men syns de siste loppisene i Bergen har vært preget av damer med altfor spisse albuer og aldeles på grensen til hysteri, i tillegg til at tingene ikke har vært så mye å rope Hurra for.
Men du har jo gjort noen skikkelige kupp!!!
Kjempekoselig blogg har du oxo, rett i favorittene med den!
Ha en god mandag!

Guttemamma said...

Oj oj,dette var saker Aina!! Og du virker da så snill og god uten altfor spisse albuer..:-)

LantlivsAnette said...

Åhhhh du, lyckan är total då man hittar en loppis full med saker som man vill ha !! Du hittade ju otroligt mycket fint !!
Vad härligt...
ha nu en toppen kväll
Kraam Anette

H elle K said...

Hei Aina, så heldig du har vært. Skulle gjerne hatt noen av de sekkene selv jeg. Kos deg. Klem Kristin

Ramme Alvor said...

Å ja, eg skulle so gjerne ha vore, men sertefikatet mitt gjelds ikkje dar ute i den store verda, og mannen vert heilt hundre prosent sikkert ikkje med....der går vel grensa...stakar, mykje eg har slept han med på i åras løp ;)

Nydelege saker du har funne deg!

Klem!

Les Cotrions said...

Oh! Yes you're very lucky! Faboulous treasures you found! I'm addicted to flea markets too...The old box is so nice and the vases too! I adore old linens and I go crazy for monograms!!!!
Happy new week!
Vale

Börjelundskan said...

Hej Aina!

Och tack så mycke för den fina kommentaren. Det blir fler bilder framöver på resten av vardagsrummet. Men det tar sin lilla tid.

Nästa stora projekt till våren blir ett nytt kök som ska gå i den lantliga/franska stilen.
Jag lovar att återkomma med dessa bilder vad det lider.

Vilka underbara textiler du har fyndat, älskar gamla linnehanddukar och lakan, särskilt med monogram på. Vad vore livet utan loppisar *fniss*

Ha en mysig kväll. Kram Cin

JiJi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Hulda said...

Virkelig herlige saker, Aina! Og herlige BILDER! Ikke minst! Jeg er så svak for bildene du tar, du er virkelig en av mine favorittbloggere! :) :)

☆Therese said...

Skulle ønske jeg var like "flink" til å besøke loppiser!!! :D
Jeg er bare av og til på loppis og da finner jeg lite eller ingen ting. Bestandig masse folk som kjøper en masse rart, også er det en masse til salgs som jeg ikke i mine villeste fantasier kunne tenkt meg å betale for.....
Du finner jo så skjønne ting!!! Tror jeg må gå på feil loppiser :)

Nydelige ting du viser her!
Ha en herlig uke Aina -kansje finner du en ny loppis å kjøre til neste helg ;o)
Klem

Datt said...

Hihi, du er ikke alene, jeg har blitt så hekta, nesten litt redd for å gå glipp av noe :P
Den kassen var herlig, jeg elsker slike, alltid på jakt!

JiJi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Crinoline said...

Hei igjen,Aina. Klart jeg skal hjelpe deg.Vidundermiddelet heter Bjørn Odin`s Rustfjerner- for klær og tekstiler.Den kjøpte jeg hos en fargehandler.Gi meg beskjed om du trenger å vite hvilken butikk.Den fungerte hos meg. Mine skjærefjøler skal også bare være til pynt.Klem

Tee of Vinnord Cottage said...

å gjett om :) Jeg hadde den beste loppis helgen på leeenge!!! Tross vond hals og snørrete nese!!! :)
Elsker teracotta'ene dine... og den esken skulle jeg likt å hatt :) Øsnker meg en sånn!!!

Ha en topp uke!

Donna Reyne' said...

Always such beautiful photos...I LOVE all the white lace, cutwork and embroidery!

The Green Pea said...

Very pretty, the white linens, old wood and clay pots. Blessings, sandi

Made in Persbo...Carina said...

Hej goa rara Aina!
Tack för dina alltid lika gulliga ord inne hos mig. Har lite dåligt samvete över att jag inte så ofta hinner lämna kommentarer här hos dig men du ska veta att jag varje gång jag besöker dig njuter av dina vackra bilder.

Ja visst är vi lite galna vi loppistokiga *hihi*...som sätter oss och kör flera mil för chansen att göra ett litet loppisfynd.
Dina senaste fynd är ju heeelt underbara. Tänk att du fick så vackra krukor gratis! Sådana krukor är riktiga skatter!
...och de vackra textilierna du fann! Jag älskar gamla textilier och det örngottet du fann med det stora monogramet på hade jag blivit tokig av lycka att finna.

Så roligt att du gillar färgen i vår lilla köksfarstu. Jag målar med linoljefärg och bryter färgen själv. Bryt vit linoljefärg med ca 14% obränd umbra så får du nyansen jag har på väggarna.

Önskar dig en härlig vecka Aina!
Klem fra Carina

Mitt hvite hus said...

Hei Aina...
Ja jeg kjenner igjen denne følelsen du beskriver...
Nydelige vakre ting du fant..og når man finner noe man virkelig vil ha så blir man så glad...og det gjorde jeg denne helgen..Har lenge letet etter fluktstoler.. det fant jeg denne helgen til en pris av 20 pr stk.. Smiler enda. jeg... Og det tror jeg du gjør over dine funn også HIHIJI...

Ha en strålende fin dag Aina. Klem Kerstin

Christine Louise said...

For noen funn du har gjort :)
Nydelige tekstiler. Jeg finner aldri fine tekstiler på loppemarked. Hva kommer det av mon tro? Den kassen var så flott. Ønsker meg noe slikt jeg også :)

Ha en flott uke.

Klem fra meg..

(eddas) said...

Hei...
ja jeg kjenner den følelsen....men er det til Sverige du drar?
nydelige ting du finner...
ha en fin dag
klem edda

Emmas Verden said...

jeg kjenner igjen gleden din over å finne vakre gamle ting Aina ;) så nydelige tekstiler du har funnet..så bra at du fant dem,da blir de tatt godt vare på ;)
ha ei strålende uke Aina!!!
klem Anne***

Kjeruben said...

Du har ein aldeles strålande blogg Aina! Mange flotte bilder og mykje positiv energi :-D Ein av mine favorittar, fremdeles ;-)

Ønsker deg ei fortsatt god og positiv veke!
:o)

Marie said...

Du beskriver precis det som jag känner när det gäller loppisar och gamla saker. Finns inte mycket som är roligare än att åka runt på loppisar och inte veta vad det är man kommer att hitta bland alla grejer. Och när man väl hittar DET fyndet så blir man så obeskrivligt glad, man känner sig som ett barn på julafton. Total lycka!

Dina fynd är ljuvliga Aina, så otroligt vackra textilier du hittat. Någon gång måste du, jag och Mia gå på loppis ihop, skulle vara alldeles underbart roligt!

Många kramar
Marie

vosgesparis said...

one of the antic sellers at the amsterdam market said I should be very happy that I am blessed being able to see the beauty in all kind of things ;)
hugs!

Margrethes hus og hage said...

For en trivelig beskrivelse av et loppishjerte, da :) Herlig!

Og kassen var kjempefin.

Ønkser deg en fin torsdag! hilsen Margrethe

Rebecca said...

Hello
I just found your blog and I think I died and went to heaven...beautiful finds.
I love the monogramed linens also
Blessings
Rebecca

Frau Putz said...

Hej Aina
Jeg ser, at du har fjernet indlægget "Yes, this is my life" - så du får lige min kommentar her i stedet.
Kritiske kommentarer kan såre - og jeg ville ønske, at de kritiske læsere blot ville hoppe videre til en anden blog, i stedet for at føle sig forpligtet til at skrive de negative kommentarer.
Jeg elsker din blog. Så mange fantastisk smukke billeder. Så megen inspiration. Du har et smukt hjem - og jeg bliver glad når jeg ser dine fine, kreative indslag.
Selvfølgelig er det ikke "the whole picture" - men vi har allesammen dårlige dage, masser af rod i huset, sure børn, bunker af vasketøj, skænderier og kedelige opgaver. Hvem gider at læse om det?
Hvis vi laver disse "real life"-blogge, bliver vi jo nødt til at dvæle ved det negative og kedelige, sætte ord på det og derved forstærker vi det negatives indflydelse på vores liv.
Det tror jeg i hvert fald.
Min blog bruger jeg til at skrive om de positive ting i mit liv. Det tvinger mig på en måde til at fokusere mere på alt det gode som OGSÅ sker i "real life" med en travl hverdag med stress og ind imellem problemer.
Den fokus på det positive kan gøre mig i bedre humør - og får problemerne til at synes mindre og det positive til at fylde mere.
Jeg håber du fortsætter med at skrive dine positive, sprudlende og boblende indlæg. Din energi smitter - og du inspirerer.
Lad endelig ikke de negative personer og deres negative kommentarer få lov til at fylde eller bestemme.
Mange klem fra FP

Landcharm said...

For noen funn du har skaffet. Ja, jeg skjønner hva du mener - denne evige jakten, kanskje skatten dukker opp i dag...

kristinco said...

Des plaisirs simples qui enchantent mon imagination !

Tulipa said...

Hej Aina!
Jag undrar om jag skriver på ditt senaste inlägg nu för det är inte den bilden som ligger ute på sista länken för inlägg, men inget annat kommer upp... Jag vill ju att du ska läsa detta, så du inte misar det, det känns ju ganska viktigt..!

Jag vill ju tacka dig av hela mitt hjärta för den vackraste av gåvor som kom med posten idag!
Gissa om ett stort leende spred sig på mina läppar när jag föstod att det var från dig!!
Brevbäraren kom in med det till butiken så jag trodde det var en leverans! Men så skymtade jag hjärtat genom bubbelplasten och förstod att det var från dig!
Om du visste vad jag glädjer mig..! Jag blev så lycklig, det kändes som en skatt var sänt till mig!
Tusen tusen tack, för alla gåvorna du skickat.
Jag är så stolt över kudden, den vågar jag inte lägga i soffan för ingen i familjen får smutsa ner den..*ler*. Den får nog ligga i fåtöljen i sovrumet bredvid min säng.

Tack snälla för de fina orden du skrev också. Om vår värld varit full av mer varma och konstnärliga männsikor som dig så hade den varit en bättre värld...Hos dig - i din blogg och i dina ord så finner man alltid skönhet. Det är en stor gåva (strunta i den sura kommentaren, den männsikan har väl aldrig upplevt glädjen själv med att finna underbart i gammalt, tyvärr..)...
Nu hoppas jag verkligen att du ser den här hälsningen för jag skriver säkerligen inte på det senaste inlägget eftersom det inte "kommer upp".

Tusen tack igen!

Kramar Mariette

Karin Lindström said...

Godkväll min vän!

Bara jag som kikar in, har fått till en liten bloggstund i kväll igen!

Hoppas allt är bra och att du känner dig ok efter allt! Ville bara säga att jag tänker på dig och tycker det verkligen var en orättvis kommentar!

Så fin din header är nu, du tar ljuvliga bilder!


Ha nu en riktigt skön helg!

Många kramar
Karin

me and alice said...

Hej Aina!
Åh vad underbar din blogg är!!!
Du har de mest fantastiska bilder och vilka vackra loppisfynd du gjort. Visst är det en underbar känsla att komma på en loppis och se just det där härliga fyndet!!!
Kram till dig och trevlig helg!!
Susanne

Gnistrande snö said...

Hej Aina,

Tack snälla gulliga du för dina fina kommentarer inne hos mig, jag blev så glad!
Du gör helt rätt i att strunta i den där sura människan, det finns helt enkelt inte plats för henne i din underbara blogg.

Önskar dig en riktigt skön och mysig helg!

Stor kram
Katarina

OhSoVintage said...

Some great finds there. I have been out looking for treasures today but found nothing... again!

helle said...

Håndklædet og pudebetrækket er fantastiske! Tillykke med det.

Klem Helle, another addict..

The Weathered Pane said...

You have some great finds! I absolutely love your blog site! Thanks for sharing all your lovelies.

Maria | Vintage Simple said...

I just found your site... it's beautiful. Lovely photos and really pretty and soothing interiors... Anyway. Just wanted to say hi. :)

-maria