jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj


Inspirert - Inspired !

God Fredag ettermiddag ! Nå er det vår, er det ikke deilig ?!

Jeg har kjøpt noen fantastiske bøker den siste tiden. Sånn går det jo når en tilbringer mesteparten av tiden en måned i senga med en Laptop på fanget :) Jeg har hatt godt tid til å legge planer, og med akkurat denne boken kom ideene som perler på en snor. Det begynte med at jeg så på noen gamle Franske lin servietter jeg har på kjøkkenet. De fleste gamle servietter er håndbrodert med vakre monogrammer. Som jeg elsker veldig mye!! Det hadde vært moro å få dette til selv tenkte jeg. Jeg har ingen broderimaskin så jeg gjør alt for hånd. Jeg liker også all kjærlighet og lidenskap en legger i et slikt arbeid. Jeg har lært meg noen teknikker etterhvert ved å lese og se på illustrasjoner i bøker, lese i Franske blogger og så har videoer på Youtube også vært til stor hjelp.
(søke under embroidery stitches) Har dere hørt om redwork broderier har dere kanskje også hørt om White work ? Det er teknikker i White work som ofte brukes til å brodere disse flotte monogrammene.

 

Broderie A L`ANCIENNE er skrevet av Agnes Delage-Calvet, språket er Fransk men illustrasjonene er enkle å forstå. Du får kjøpt den på Amazon.fr.

Boken inneholder basis stingene i et white work. (men det brukes også andre farger til teknikken) Bakerst i boken følger det med nesten 50 sider mønstre til monogrammer av ulik design og nydelige små figurer som kan brukes i prosjekter til både voksne og små. Jeg er kjempefornøyd med boken !!

~ Satin stitches for monograms - La broderie blanche
~ Første forsøk / First attempt !
Foto : Aina

Dette er mitt aller første forsøk! Jeg har brukt en teknikk som blir brukt i white work. Men det er bare en basis med silkesting. Som regel "bygger" du opp monogrammet lag på lag (padded satin stitch) med forskjellige sting så du kan føle det med fingertuppene på stoffet. Jeg øver meg fortsatt så det er litt ujevnt, men det er en begynnelse. Håper jeg får til de vakre monogrammene så jeg kan dele noen flere prosjekt etterhvert!


Foto: Aina

Av en ide ble altså en annen til. Jeg har sydd noen gaveposer og dette er en av dem. Jeg har brukt både nytt og gammelt Lin. Det lyse er grovt og gammelt. På detaljbildet ser dere litt mer av teksturen og ett av monogrammene jeg har håndbrodert. Jeg har foret den med florlett hvitt bomullsstoff så posen/bagen ikke skulle bli for stiv. Snoren er linfarget..

Da er det helg! I morgen feirer vi bursdagen jeg hadde på Tirsdag. Det ble enkelt den dagen med vafler og rømme. Men i morgen skal jeg pynte meg, ta frem champagnen og slå ut håret. Gleder meg masse ! Ha en Herlig helg dere også !
~  Aina  ~

24 comments:

Unknown said...

Så fint :))

Ha en skön helg
Kram Maria

kråke said...

Ser jättfint ut...och svårt;)) Härliga textilier i linne och spets...love...:))

kram på dig

kråke

erdbeerdiamant said...

Thanks very much for the inspiration and these beautiful pictures. I definitly will have to go and get this book! :o))

Have a nice weekend.

Home and Lifestyle said...

Wat zijn de linnen zakken mooi geworden Aina...en het borduren gaat je ook heel goed af!

Ik wens je een heel fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

Io Contemporanea Retrò said...

Questo post è fantastico e che bei ricami. Buona serata

Ele said...

Hello Aina,

your pictures are full of inspiration and the handmade embroideries in white so beautiful!
This must be an interesting book indeed.

Have a nice weekend
Gabriele

helle said...

Hvilket dejligt og informativt indlæg fra dig idag, tænk at du har taget det gamle håndværk op. Så fiiint!!

God weekend
Klem Helle

Thilda said...

I love those textiles!
Have a lovely weekend! :)

martinealison said...

Ma grand-mère était une brodeuse émérite... Je suis fascinée par toutes les belles choses qu'elle avait pu créer...
Je vous félicite pour cette tentative... réussie.
Gros bisous et merci de nous montrer cet ouvrage qui doit être superbe...

Unknown said...

More than just a dream ... heavenly!!!

hagagården said...

Men å så underbart fint.
Kram o ha en fin dag.
Ninni

Anonymous said...

Så utrolig vakkert. Jeg sydde bunad til min datter i fjor, og på skjorten var det en god del broderi, men dette var enda flottere. Hadde vært moro, kanskje noe å drive med om en blir overflødig på jobben???
Gratulerer med tirsdag, og kos deg med feiringen. Ha en flott helg.
Klem, Mette

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk said...

Nydelig bok med mykje inspirasjon :) Har lenge tenkt å kjøpe den boka, men det har ikkje blitt. Prøver å prioritere hus og baby no :) Ikkje alt for mykje hobby. Men litt blir det jo :)

Håper du har det fint, Aina :) Sender deg ein varm klem! Her venter eg berre på at dei siste 8 veker skal gå, slik at formen blir litt betre, og ikkje minst baby og våren er komt! :)

Millygarden said...

Underbart vackert....dina alster är så vackra och välkomponerade!

Fick en bok med post igår som jag beställt, en fransk inredningsbok. ska bli mysigt att krypa upp i soffan och bläddra om och om igen!

kram Marina

The Prudent Homemaker said...

It's beautiful! I love your cotton-lined linen bag and satin embroidery work. The book looks wonderful, and though I cannot read your words, I can read French. It looks wonderful.

Rosabella said...

so beautiful ... I like it very much ♥

Robynne's Nest said...

Hello Aina, I love your blog and your stitching is lovely. I recently bought a book called 'Made in France - Cross stitch and embroidery in red, white and blue'. It's in English but I'm sure there is a French version. Also I have 'Esprit de famille' which is in French, but I love the pictures. I hope to try some projects soon! Robx

lesptitscoeurs.canalbog.com said...

Magnifique Inspiration!
J'adore!
Douce soirée...

Marie

manon 21 said...

La broderie blanche est un art délicat que j'ai appris avec une vieille dame qui a passé sa vie à broder,j'ai moi même brodé le voile de marié de ma fille sur de l'organdi ,un travail d'un an.


J'espere que tu vas mieux.

Amicalement,

Manon

Irene b said...

probably a lot of girls told you before (I'm your 1280 follower) but I love the atmosphere of your blog...really beautiful your taste !

Essay_Writer said...

I wish I have this talent of artistry

Anja said...

Hello Aina, you have a beautiful blog it inspired me. Nice pictures!
I'm started to follow you.
Anja.

Sara's blogg said...

Disse gaveposene var så utrolig flotte;) Fine monogrammer...
Litt inspirasjon til en kakebaker som meg;)Øver meg på gamle barokkmønstre og forskjellige typer monogrammer fra alle årstider...

Fine produkter du lager...
stolt av deg...;)
Varm klem fra søss

LUNA said...

Piękne